Zápočtové úlohy jsou dvě: první je TeXem vysázený text odevzdávaný na papíře, druhou úlohou je návrh a použití vlastního jednoduchého XML jazyka.
Pozdní odevzdání zápočtových dokumentů z jiného důvodu než omluveného (doložená nemoc apod.) je možné do prvního vypsaného zkouškového termínu, ale bude bodově penalizováno 5 body za každý zápočtový dokument.
Pokud nejste s hodnocením svých zápočtových dokumentů spokojeni, můžete je přepracovat a požádat o opětovné ohodnocení na svém opravném termínu. Přepracované dokumenty budou penalizovány 5 body.
Závěrečné úlohy student vypracovává samostatně.
Přejít: navigace | na začátek stránky | na konec stránky
První zápočtový dokument – TeXem sázený dokument
- Dokument bude v češtině nebo slovenštině.
- Dokument bude napsán pravopisně správně.
- Dokument bude mít dvě obsahově stejné podoby – elektronickou a papírovou:
- Elektronická verze bude klikací (hypertextový rejstřík apod.).
-
Před tiskem papírové verze použijte šablonu
odplist
(dostupnou také na službě Overleaf) a dokument vytiskněte jednostranně na papír formátu A4, abychom ho mohli automaticky naskenovat. - Na výběr máte ze dvou typů dokumentů: váš životopis, nebo referát o TeXu.
- Životopis
- Váš dokument bude sestávat ze dvou částí: První část bude obsahově váš strukturovaný životopis, druhý bude průvodní nebo doporučující dopis k životopisu, anebo jiný obsahově kompaktní dokument (esej, seminární práce, kapitola závěrečné práce, atd.). Tento dokument má mít jasně odlišená a vysázená metadata (autor, nadpis), číslování stránek. Měl by být napsán odborným stylem. Rozsahově ho však upravte tak, aby se vešel do zadaného rozsahu.
- Rozsah vašeho dokumentu bude právě pět stran.
- Dokument bude obsahovat bibliografii zpracovanou programem BibTeX nebo BibLaTeX. Bibliografie se nebude nacházet na samostatné straně.
- Dokument bude obsahovat rejstřík vytvořený programem xindy/texindy. Rejstřík se rovněž nebude nacházet na samostatné straně (jinými slovy tedy není možné zaplnit dvě a více stran pouze rejstříkem a bibliografií).
- Dokument bude mít vloženou bitmapovou grafiku (například, ale ne nutně, vaši fotku v životopisu).
- Dokument bude obsahovat vektorovou grafiku: obrázky vytvořené v LaTeXu nebo pomocí WYSIWYG nástroje Inkscape.
- Referát
-
Ve svém dokumentu poreferujte o zajímavé TeXové technologii.
Inspirovat se můžete (ale nemusíte):
- články v časopise TUGboat; zaměřte se na články pro nováčky označené heslem „Introductory“
- programem konference TUG 2023 nebo jiných TeXových setkání, ze kterých jsou často dostupné i videozáznamy
- TeXovými balíčky dostupnými ve webovém katalogu CTAN
- Očekává se, že popisovanou TeXovou technologii použijete pro řešení vlastního problému, nebo ji zasadíte do širšího kontextu. Pokud vycházíte z příspěvku na konferenci nebo jiného zdrojového dokumentu, snažte se obohatit čtenáře nad rámec toho, co by se dozvěděl ze zdrojového dokumentu, ne ho otrocky převyprávět.
- Rozsah vašeho dokumentu budou nejméně čtyři strany.
-
Dokument bude napsán odborným stylem a bude členěný na
abstrakt, úvod, stať a závěr. Pro lepší představu si můžete
prohlédnout povedené dokumenty svých kolegů z minulých let:
- Sazba hudebních skladeb, Karel Šebela
- Pohľad TeXového nováčika na prezentáciu „Bricks and Jigsaw Pieces“ z TUGu 2022, Matúš Vančík
-
Pro přípravu dokumentu použijte šablonu
csbulletin
(dostupnou také na službě Overleaf). - Dokument bude obsahovat bibliografii zpracovanou programem BibTeX nebo BibLaTeX. Pokud vycházíte z příspěvku na konferenci nebo jiného zdrojového dokumentu, vaše bibliografie bude odkazovat přinejmenším tento zdrojový dokument.
- Odevzdáním svého dokumentu jej nabízíte k vydání ve Zpravodaji CSTUGu. Kromě výše uvedených požadavků by měl váš dokument splňovat požadavky uvedené v pokynech pro autory.
- Nejpozději do neděle 12. 11. 2023, 23:59 můžete plné zdroje elektronické verze umožňující přesazbu dokumentu ve formě jediného komprimovaného archivu odevzdat nanečisto a zapojit se do vzájemného hodnocení s ostatními studenty. Odměnou vám bude zpětná vazba k vašemu dokumentu a až 6 bodů.
- Hotová papírová verze bude odevzdána na papíře, s podpisem tvůrce, nejpozději do pondělí 18. 12. 2023, 12:00. sekretářce kateder (FI MU místnost B407, případně schránka před ní), Dejte si prosím pozor na kvalitu tisku – kontury znaků by měly být jasně viditelné a grafické prvky by neměly být rozpixelované.
- Plné zdroje elektronické verze umožňující přesazbu dokumentu budou ve formě jediného komprimovaného archivu nejpozději do téhož data v Odevzdávárně předmětu v IS MU.
Přejít: navigace | na začátek stránky | na konec stránky
Druhý zápočtový dokument – návrh vlastního jazyka XML
Úkolem je navrhnout vlastní jednoduchý XML jazyk pro uchovávání databáze kontaktů (adresář osob).
-
Každá osoba je (ne nutně jednoznačně) identifikována svým
jménem.
- To je značkami logicky rozděleno minimálně na křestní jméno a příjmení.
-
Pro každou osobu je možné evidovat libovolné množství
- e-mailových adres,
- telefonních čísel a
- odkazů na webové stránky.
osobní
,pracovní
,jiná
. -
Krom e-mailů, telefonů a odkazů na web umožněte specifikaci
jiného typu kontaktu jako dvojice jména služby (libovolný
uživatelem zadaný rozumně dlouhý řetěz písmen a číslic, např.
Skype
,Jabber
apod.) a ID uživatele v dané službě (opět libovolný rozumně dlouhý řetězec s povolenými speciálními znaky jako zavináč [@
] apod.). -
Umožněte ke kontaktu přidat libovolný počet poštovních adres
strukturovaných na
- jméno ulice,
- číslo orientační/popisné,
- PSČ,
- město apod.
- Umožněte přidat libovolný počet poznámek (nestrukturované textové pole s větší povolenou délkou a možností zadávat více řádků textu).
Technicky je úkolem:
- Navrhnout XML jazyk dle volného textového zadání výše,
- formalizovat jeho specifikaci vytvořením strojově validovatelné gramatiky v jazyce XML Schema (případně jiném formalizmu typu RELAX NG, Schematron apod.; to ale předem konzultujte s vyučujícím) a
-
připravit XSL stylesheet, který každý platný dokument v tomto
jazyce převede na validní XHTML (1.0 či vyšší) nebo HTML (4.01
či vyšší) stránku splňující
zásady W4D
s vhodnou grafickou reprezentací obsažených dat,
- tj. řadit seznam dle abecedy (dle příjmení),
- jména osob zobrazovat v jednotném formátu (např. „Příjmení, Jméno“ apod.),
- e-mailové adresy a odkazy na webové adresy prezentovat jako „klikatelné“ odkazy,
- vhodně graficky oddělit jednotlivé záznamy (jméno kontaktu je nadpis a jemu příslušející údaje využívají značkování logicky podřízené) atd.
Technické řešení demonstrujte:
-
Vytvořením sady tří platných databází kontaktů (třech
samostatných XML souborů) ve vašem jazyce:
- soubor nebude obsahovat žádné kontakty, tj. bude demonstrovat platný dokument, který ale neobsahuje žádné záznamy.
- soubor bude obsahovat právě jeden kontakt s využitím všech datových polí a jejich možností, které váš jazyk umožňuje, tj. bude představovat příklad maximální podoby záznamu, kterou je možné vaším jazykem vyjádřit.
- soubor bude obsahovat 5 různých záznamů s různým stupněm vyplnění údajů, tj. bude příkladem reálného dokumentu, kde pro různé kontakty bude využita různá sada podporovaných údajů.
-
Připravte také sadu několika nevalidních dokumentů,
které budou demonstrovat možné chyby v dokumentech, které jsou
odhaleny jejich validací, např.
-
nepovolený formát e-mailové adresy (kde např. úplně chybí
znak
@
apod.) či telefonního čísla, - chybějící povinné datové pole,
- výskyt neznámého pole,
- nepovolený počet výskytů platného pole apod.
-
nepovolený formát e-mailové adresy (kde např. úplně chybí
znak
Sadu všech souborů (včetně vygenerovaných [X]HTML reprezentací)
vhodně pojmenujte (např. schema.xsd
;
to-html.xsl
; valid-empty.{xml,html}
,
valid-full-record.{xml,html}
,
valid-real-world-records.{xml,html}
;
invalid-email-format.xml
, ... apod.).
Nejpozději do neděle 3. 12. 2023, 23:59 můžete svůj dokument ve formě jediného komprimovaného archivu odevzdat nanečisto a zapojit se do vzájemného hodnocení s ostatními studenty. Odměnou vám bude zpětná vazba k vašemu dokumentu a až 6 bodů.
Hotový dokument odevzdejte ve formě jediného komprimovaného archivu do Odevzdávárny předmětu v IS MU do pondělí 18. 12. 2023, 12:00.
Zadání obou zápočtových úloh není (a ani nemůže a nechce být) vyčerpávající a není možné jej brát jako seznam povinných bodů, jejichž doslovné splnění vede k plnému počtu bodů a nesplnění některých z nich k přesné bodové srážce „za kus“. Konečné hodnocení bude reflektovat celkovou funkčnost a kvalitu provedení, preciznost formální definice (co všechno a jak přesně kontrolujete), dojem z grafického provedení (X)HTML reprezentace dat apod. Precizní provedení jazyka s menším množstvím možností může být cennější než rozsáhlý jazyk s chabou definicí platných dat.
Nadstandardně pěkné provedení může být snadno ohodnoceno i více než 100 % bodů plánovaných na tento zápočtový dokument. Zapojte vlastní invenci a nápady – co třeba poštovní adresy obohatit o odkazy na zobrazení místa v Google Maps / OpenStreetMap / Mapy.cz apod.? (Stačí řešit vygenerováním odkazu, který text adresy zadá dané službě k vyhledání.) Bonusové body lze rovněž získat za přípravu XSL transformací, které vstupní XML dokument převedou do alternativního formátu, např. LaTeXu.
Přejít: navigace | na začátek stránky | na konec stránky
Vzájemné hodnocení
Peer assessment neboli vzájemné hodnocení studentů je proces hodnocení, při kterém se studenti hodnotí mezi sebou a učí se tak podávat a přijímat konstruktivní zpětnou vazbu.
Pokud do neděle 12. 11. 2023, 23:59 odevzdáte první zápočtové dokumenty do Odevzdávárny předmětu v IS MU, budete e-mailem od IS MU vyzváni, abyste do neděle 19. 11. 2023, 23:59 ohodnotili první zápočtové dokumenty třech svých kolegů. Detailní instrukce, jak při vzájemném hodnocení postupovat, budou součástí e-mailu od IS MU.
Pokud do neděle 3. 12. 2023, 23:59 odevzdáte druhé zápočtové dokumenty do Odevzdávárny předmětu v IS MU, budete e-mailem od IS MU vyzváni, abyste do neděle 10. 12. 2023, 23:59 ohodnotili druhé zápočtové dokumenty třech svých kolegů. Detailní instrukce, jak při vzájemném hodnocení postupovat, budou součástí e-mailu od IS MU.
Během hodnocení zběžně projděte dokumenty svých kolegů a poskytněte jim konstruktivní zpětnou vazbu. Kontrola jednoho dokumentu by vám neměla zabrat více než půl hodiny.
Přejít: navigace | na začátek stránky | na konec stránky
Použití systému pro správu verzí
Při přípravě elektronických dokumentů je velmi žádoucí používat systém pro správu verzí, např. Git. Jeho korektní použití bude odměněno až 5 bonusovými body.
Při použití Gitu si vytvořte v GitLabu FI repozitář pojmenovaný ve tvaru <váš-fi-login>_PB029 (PB verzálkami!). Po vytvoření repozitáře přidejte v levé postranní nabídce „Manage“ → „Members“ tlačítkem „Invite members“ uživatele xnovot32 a sojka s přístupovými právy v nabídce „Select a role“ nastavenými na hodnotu „Reporter“ nebo vyšší. Odkazy na příslušný repozitář a další informace potřebné pro kontrolu zdokumentujte v rámci archivů odevzdávaných do Odevzdávárny předmětu v IS MU (ideálně např. pomocí textového souboru README.md).
Prémiové body budou přiděleny jen v případě, že od odevzdání zápočtových dokumentů bude až do jejich konečného vyhodnocení dostupný repozitář splňující uvedené požadavky, a pokud tento repozitář byl při vývoji dokumentů skutečně použit (tzn. byly do něj ukládány jednotlivé vývojové verze dokumentů v průběhu jejich přípravy během semestru, ne jen vložena jejich finální verze předtím připravená bez použití systému pro správu verzí).